شقایق

خدایا ما را به مرتبه ای از عزت تعالی ببخش که سر جزدر مقابل تو فرود نیاوریم و به مرتبه ای از خضوع تنزل ده تا خود را از احدی برتر ندانیم!

شقایق

خدایا ما را به مرتبه ای از عزت تعالی ببخش که سر جزدر مقابل تو فرود نیاوریم و به مرتبه ای از خضوع تنزل ده تا خود را از احدی برتر ندانیم!

شقایق

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۳
تیر ۹۲

این روز ها سالروز پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران است و ما هنوز در پی پاسخ سوالاتی هستیم که در این زمینه برایمان پیش می آید . در این زمینه مطلبی در یک سایت خواندم که عینا آن را می آورم شاید با تهیه این کتاب و مطالعه آن بتوانیم پاسخی برای سوالهایمان پیدا کنیم . 

پارسینه- گروه فرهنگی:«راز قطعنامه» با عنوان فرعی «چرایی علل پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی» نوشته کامران غضنفری یکی از جنجالی​ترین کتاب‌های امسال کیهان است که در غرفه این ناشر در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

کتاب «راز قطعنامه» جلد 48 از مجموعه نیمه پنهان، یکی از چالش برانگیزترین کتاب‌هایی است که از سوی دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان در اختیار تاریخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. کامران غضنفری، نویسنده کتاب، تلاش دارد تا پاسخ سؤالاتی را درباره پذیرش قطعنامه 598، از رهگذر رجوع به مستندات و واقعیت‌های آشکار و پنهان به دست آورده و با گردآوری اظهارنظرها و عملکرد افرادی که در آن دوران از حیات سیاسی- اجتماعی برخوردار بودند، خواننده را به کشف حقایق تاریخی رهنمون سازد.

غضنفری در گفتگو با خبرآنلاین درباره این کتاب گفت: محور اصلی این کتاب درباره پذیرش قطعنامه 598 است؛ قطعنامه ای که وقتی امام خمینی (ره) در سال 67 آن را می پذیرند، در پیامی که برای مردم ایران ارسال می کنند، از پذیرش این قطعنامه به عنوان «سرکشیدن جام زهر» یاد می کنند. من به دنبال پاسخ این سوال بودم که چرا امام خمینی (ره) این موضوع را اینگونه یاد کردند و چرا به این مرحله رسیدند.

این محقق تاریخ معاصر افزود: قاعدتا کسی با اختیار خودش جام زهر را سر نمی کشد؛ مگر آنکه به او این جام زهر را تحمیل کرده باشند. این موضوع، سوال بزرگی برای من و بسیاری از افراد دیگر بود که در آن زمان و در حال و هوای اواخر جنگ بودیم؛ اینکه چرا این جام زهر به امام تحمیل شد و چه کسانی در تحمیل این جام زهر، نقش داشتند.

وی تصریح کرد: این موضوع همان انگیزه اصلی ما بود که در این سال های اخیر، یعنی از سال 88 به اینطرف، شروع به جستجو، تحقیق و پژوهش و جمع آوری منابع مختلفی از کتابها و روزنامه ها و مجلات و قطعنامه ها و... کردیم، که نهایتا منجر به مطالبی با عنوان «علل و عوامل پذیرش قطعنامه 598» شد که از هفته دفاع مقدس سال 91، تا هفته اول آبان ماه همان سال، در 31 شماره بصورت پاورقی در روزنامه کیهان چاپ و منتشر شد. از این تاریخ به بعد هم جمع آوری اطلاعات و منابع را ادامه دادیم که تلفیق تمامی این مطالب منجر به تهیه این کتاب شد.

غضنفری درباره انتخاب عنوان این کتاب گفت: برای این کتاب چند عنوان پیشنهادی در ذهن داشتم. عناوینی چون «جام زهر»، «جام زهر 598»، «علل و عوامل پذیرش قطعنامه 598»، «قطعنامه 598 چرا و چگونه» و عناوینی مشابه، که آنها را با دوستان و همکاران و نزدیکان به مشورت گذاشتم و در نهایت عنوان «راز قطعنامه» را برای این کتاب انتخاب کردم که هم جذاب است و هم حس کنجکاوی مخاطب را برای خواندن این کتاب تحریک می کند.

غضنفری درباره چالش های پیش رو ی انتشار این کتاب گفت: در انتهای این کتاب بخشی با عنوان «نامه نویسنده» وجود دارد که متنی است که بنده در اواخر مهرماه به صورت یک نامه سرگشاده برای روزنامه کیهان نوشتم که مخاطب آن آیت الله هاشمی بود. زیرا در همان موقعی که مطالب من در پاورقی روزنامه کیهان چاپ شد، ایشان عکس العمل نشان دادند و مطالب و عناوینی را مطرح کردند که در برخی رسانه ها منتشرشد؛ نامه من تقریبا پاسخ به برخی ابهامات و شبهات بود.

این نویسنده همچنین عنوان کرد: در طی سال هایی که بر روی این موضوع کار می کردم و با بررسی تمام کتاب هایی که در این موضوع کار شده و به چاپ رسیده، می توانم بگویم که بعد از جنگ تا به حال هیچ کتابی به سبک «راز قطعنامه» و با زاویه نگاهی که این کتاب درباره جنگ و مسایل پس از آن و همچنین مطالب پشت پرده آن دوران دارد، چاپ و منتشر نشده است. منابع عمده ای که بنده در تهیه این کتاب استفاده کردم شامل حدود دوازده عنوان از کتاب های آیت الله هاشمی و حدود هشت کتاب از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه و کتاب ها و مقالات دیگری است که عنوان هریک در فهرست منابع انتهای کتاب آمده است.
 
کامران غضنفری پیش از این، کتاب «آمریکا و براندازی جمهوری اسلامی ایران» را منتشر کرده است.


۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۲ ، ۱۷:۵۰
ب.م.ن
۱۹
تیر ۹۲


امروز داشتم یک مطلب در باره ی دعای مادر می خواندم .ناگهان به یاد مادر خودم افتادم ، آن وجود نازنینی که یازده سال است صدای زیبایش را نشنیده ، روی ماهش را ندیده و از حرفها و صحبت های مفیدش بهره ای نبرده ام . دریافتم که واقعا چه زود دیر می شود . ما انسان ها اکثرا با خود فکر می کنیم هنوز فرصت هست ، وقت داریم ، فردا چنین و چنان خواهم کرد یا فلان کار را از دیگری یاد خواهم گرفت ، اما ناگهان می بینیم که دیر شده و در حسرت خواهیم ماند که چرا زودتر به فکر نیفتادم . تازه آن وقت قدر آن عزیزی را که در کنار خود داشتیم می دانیم که دیگر در کنار ما نیست . ولی باز هم اگر به اندازه یک دعا ی خیر از مادر بدرقه راهمان باشد ، همان برای دو دنیایمان کافیست .

خداوند تمامی مادران خفته در خاک را قرین رحمت خویش فرموده و سایه همه ی مادران در قید حیات را بر سر فرزندانشان مستدام بدارد .روح مادر مرا نیز با اجدادمطهرش ( ائمه معصومین ) محشورفرماید .   آمین

ابو یزید بسطامی را پرسیدند که این بزرگی میان خلق و این معروفی را به چه یافتی ؟ گفت : به دعای مادر . شبی مادرم از من آب خواست . در خانه آب نبود . کوزه برداشتم و از جوی آب آوردم . چون بر سر مادرم آمدم خوابش برده بود ، گفتم اگر بیدارش کنم ، بزه کرده ام ، پس ایستادم تا بیدار شود . بامداد از خواب بیدار شد . گفت چرا اینجا ایستاده ای ؟ ماجرا برایش بگفتم . برخاست ، نماز خواند و پس از نماز دعا کرد : " الهی چنانکه این پسر مرا بزرگ و عزیز داشت ، اورا در میان خلق بزرگ و عزیز دار . " 

بستان العارفین و تحفه المریدین                       نوشته عمر بن حسن سمرقندی

۴ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۲ ، ۱۰:۵۳
ب.م.ن
۱۶
تیر ۹۲

رمضان ماه خدا

مژده ای منتظران ماه خدا آمده است

ماه شب های مناجات و دعا آمده است

ماه دلدادگی بنده به معبود رسید

بر سر سفره شاهانه گدا آمده است

تا به خود آمدیم و چشم بر هم زدیم ، دیدیم که رجب و شعبان گذشت و تا دو روز دیگر رمضان از راه می رسد . رمضان ماه خدا ، سلام بر ماه خدا ، سلام بر فرصت بندگی و سلام بر ماهی که یک شب آن از هزار ماه برتر است . این ماه فرصت خوبی برای تمرین بندگی و تقوا است . تقوا یعنی خداترسی در زندگی ، یعنی مراقبت از کردار و گفتار و در این میان اگر خوب بنگریم می بینیم که مولای متقیان " حضرت علی ( ع) " و شهید محراب رمضان نمونه اعلای تقوا و عدالت فردی و اجتماعی در طول زندگی با برکتشان بودند .

امام علی ( ع ) می فرمایند : " بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعای زیاد ، چرا که دعاهای شما دافع بلا از شماست و استغفار شما از بین برنده گناهان است . "

بنابراین یکی از وظایف روزه داران در این ماه ،  دعا و درخواست حاجت ها از خداوند بزرگ می باشد . بهترین اعمال در شب ها و روز های ماه مبارک رمضان ، تلاوت قرآن است . اگر چه تلاوت قرآن در تمامی اوقات ثواب دارد ، ولی چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است از اجر و ثواب ویژه ای برخوردار است . همانگونه که امام صادق ( ع ) می فرماید : " برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن رمضان است " .   

پیامبر ( ص ) می فرمایند : " اگر کسی در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند ، ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است .

یکی دیگر از کارهای نیک در ماه رمضان افطاری دادن است که به قول امام محمد باقر ( ع ) انسان مؤمن می تواند  با افطاری دادن 10 روزه دار

به ثواب آزاد کردن 10 بنده از اولاد اسماعیل ( ع ) نایل گردد .

پیشاپیش روزه هایتان مقبول درگاه احدیت و التماس دعا .

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۲ ، ۱۵:۴۰
ب.م.ن
۱۰
تیر ۹۲

امروز سخنی از مقام معظم رهبری خواندم که خیلی مرا به فکر فروبرد .

ایشان فرمودند : انتظار ، یک عمل است ، یک آماده سازی است ، یک تقویت انگیزه در دل و درون است ، یک نشاط و تحرک و رویایی است در همه ی زمینه ها . و اینجاست که در می یابیم یک منتظر واقعی چه وظیفه ی سنگینی بر دوش دارد .

می گویند علامه حلی در شب جمعه ای تنها به زیارت امام حسین (ع) می رفت . سواره بود و شلاقی در دستش . اتفاقا در راه عربی که پیاده به سمت کربلا می رفت ، با او همراه شد .بین راه مرد عرب مسئله ای را مطرح کرد . علامه حلی خیلی زود فهمید مرد عرب بسیار با اطلاع و عالم است . چند سوال کرد تا بفهمد مرد عرب چه عیار علمی دارد . او هم همه را جواب داد علامه از علم مرد عرب به وجد آمده بود و جواب تمام مشکلات علمی اش را یکی یکی می گرفت . در بین سوال و جواب ها نظرشان متفاوت شد . علامه فتوای عرب را قبول نکرد و گفت این فتوا بر خلاف اصل و قاعده است و روایتی برای استناد ندارد . مرد عرب گفت : دلیل این حکم که من گفتم ، حدیثی است که شیخ طوسی در کتاب تهذیب نوشته است . علامه گفت : این حدیث را در تهذیب ندیده ام . مرد عرب گفت : در آن نسخه ای که تو از تهذیب داری از ابتدا بشمار ، در فلان صفحه و فلان سطر پیدا می کنی .

علامه از شدت علم و دانستن غیب شک برد که شاید همراهش امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) است . ناگاه شلاق از دستش افتاد . مرد عرب خم شد تا شلاق را بردارد . علامه گفت : به نظر شما ملاقات با امام زمان ( عج ) امکان دارد ؟ مرد عرب شلاق علامه را در دستش گذاشت و گفت : چطور نمی شود در حالی که دستش در دستان توست . علامه از بالای مرکبش پایین افتاد و پای امام زمان را بوسید و از شوق زیاد بیهوش شد . به هوش که آمد ، هیچ کس در آن جا نبود . ناراحت و افسرده شد . وقتی به خانه برگشت ، کتاب تهذیبش را برداشت و به صفحه ای که امام گفته بود نگریست و حدیث را دید . کنار حدیث و در حاشیه کتاب نوشت : این حدیثی است که مولای من صاحب الامر من را به آن خبر دادند .

۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۲ ، ۱۹:۰۹
ب.م.ن
۰۹
تیر ۹۲

قال علی ( ع ) :

خیر المکارم الایثار      ( غررالحکم ، ص 376 )

بهترین کرامت اخلاقی برای انسان ها ایثار است .



امام خمینی ( ره ) :

در حدیث است که حضرت امیر ( ع ) جامه ای خریداری فرمود و از آن خوشش آمد و آن را صدقه داد و فرمود : شنیدم رسول خدا ( ص ) می فرمود : کسی که غیر را بر خودش اختیار کند ، خداوند بهشت را روز قیامت برای او اختیار کند .        ( چهل حدیث  ص 491 )



از گلوی خود ربودن وقت حاجت همت است                                     

  ورنه هر کس وقت سیری پیش سگ نان افکند

                                                                                                                                                          ( صائب )

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۲ ، ۱۵:۲۹
ب.م.ن
۰۴
تیر ۹۲

این روزها خیلی سرم شلوغ بود و اصلا نتونستم پای کامپیوتر بیام ( البته به جز کارهای خیلی ضروری ) تا چه رسد به اینکه بتونم پست بزارم .البته هنوزم کارم تموم نشده و می شه گفت این فرصت فقط یک زنگ تفریحه !!!

اما امیدوارم که همه ی کارها و فرصت نداشتنا مثل من برای کار خیر باشه . ( به قول معروف همیشه به عقد و عروسی )

اما حالا با تأخیر این ماه عزیز را به همه ی دوستان تبریک می گم .

پیامبر اکرم (صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله):
ماه شعبان ماهى است که اعمال انسانها بالا مى رود در حالیکه مردم از آن غفلت مى کنند.


امام صادق (علیه السلام):
هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب می‏کند.


۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۲ ، ۲۱:۱۹
ب.م.ن