شقایق

خدایا ما را به مرتبه ای از عزت تعالی ببخش که سر جزدر مقابل تو فرود نیاوریم و به مرتبه ای از خضوع تنزل ده تا خود را از احدی برتر ندانیم!

شقایق

خدایا ما را به مرتبه ای از عزت تعالی ببخش که سر جزدر مقابل تو فرود نیاوریم و به مرتبه ای از خضوع تنزل ده تا خود را از احدی برتر ندانیم!

شقایق
۱۱
خرداد ۹۲

عقد اسلامی - عقد جاهلی
در ازدواج ، شرع مقدس اسلام ، قیود جاهلی و شرایط مرسوم بین جهال رابرطرف کرد و یک سلسله حرف ها و شرایط جدید و سنت های تازه ای را پایه گذاری کرد . اگر ما کاری کنیم که عقد و ازدواج ما از آنچیز هایی که اسلام ارائه کرده ، دور و پاک باشد و به آن سنت هایی که اسلام بنیان گذاری کرده است آراسته و مزین باشد ، عقد و ازدواج ما اسلامی خواهد شد و عقد بر اساس رضای پیامبر اسلام (ص)و رهبر عظیم الشأن بشریت خواهد شد .
اگر خدای ناکرده آن چیز هایی را که اسلام ارائه کرد و ریخت بیرون ، اینها را ما در عقد ازدواج بیاوریم ، آن وقت عقد ما عقد جاهلی خواهد شد . خودمان مسلمانیم ، اسممان مسلمان است ، اما کارمان کار جاهلیت است .
یا اگر آن چیزهایی را که اسلام بنا گذاشت در کار ازدواج ، اینها را رعایت نکنیم ، باز عقد ، عقد اسلامی کامل نخواهد بود . اگر عقد ، اسلامی بود ، به سبک سنت های قرآن و بنیان گذاری شده به وسیله ی اسلام ، زندگی شیرین می شود و زن و شوهر با هم خوب زندگی می کنند .
آسان بگیرید ، خداوند کمک می کند .
جوان ها وقتی صحبت می شود و می گویند ، اگر ازدواج کنیم بعدش چه کار کنیم برای خانه ، برای شغل ؟ اینها همان قیودی است که همیشه جلوی کارهای اصلی و اساسی را می گیرد . فرمود : " ان یکونوا فقراء یغنهم لله من فضله " (نور ، آیه 23 ) یعنی خدای متعال اینها را کفایت خواهد کرد ، ازدواج بکنید . ازدواج در وضع معیشت آنها دشواری خاصی به وجود نمی آورد ، بلکه به عکس خداوند آن ها را از فضلش غنی هم می کند . این را خداوند متعال فرموده است . بله ما برای خودمان به قول معروف به جای خرج ، برج درست می کنیم . اضافه های زندگی و نیاز های کاذب به وجود می آوریم . بله ، مشکل پیش می آید ، تقصیر کیست ؟ در درجه اول تقصیر متمکن است . آن کسانی که امکانات دارند ، سطوح را بالا می برند ، سطوح خواهش ها و توقعات و نیاز های کاذب را بالا می برند . بعد هم تقصیر بعضی از مسئولین است ، که بلاخره باید بگویند . باید وسایل را فراهم کنند ، فراهم نمی کنند . نمی خواهیم بگوییم که دولت ها برای جوان ها و برای ازدواجشان وظایف ندارند . اما این باید برای جامعه اسلامی جا بیفتد که ازدواج یک ضرورت است ، باید انجام بگیرد . باید تحقق پیدا کند .اینکه دختر ها بگویند ما هنوز آماده ی ازدواج نشده ایم ، پسرها بگویند ما هنوز عقل زندگی نداریم ، حرف های منطقی آنچنانی نیست . در خیلی از مسائل زندگی ، ما می بینیم که نه ، جوان هاآمادگی هم دارند ، خیلی هم خوبند و می فهمند . منتهی این ازدواج یک مسئولیت پذیری هم هست . این حس گریز از مسئولیت ، مقداری مانع می شود از این که این کار انجام شود .
ازدواج ساده و بی تشریفات
شما اگر نگاه کنید به تشریفات ازدواج در میان اقوام مختلف ، خواهید دید در اسلام تشریفات ازدواج ساده است ، البته جشن و سرور و اینها عیبی ندارد ، هر کس هر مقداری که مایل است ، اما اینها جزو دین و جزو تشریفات رسمی و دینی ازدواج نیست . هر کس خواست می تواند انجام بدهد ، هرکس نخواست ، نه ، این که حتما بایستی بروند در یک معبد و زانو بزنند جلوی کسی و چه بکنند و مراسمی که در جاهای دیگر وجود دارد ، در اسلام نیست در اسلام یک صیغه ای است شرعی که باید خوانده شود . البته در اسلام برای معاملات گوناگون ، معاملاتی که اهمیتش کمتر از ازدواج است ، شاهد می گیرند . حالا هم که مقررات ثبت است و درج در محاکم ، مراکز ثبت رسمی است و هیچ تشریفاتی ندارد ، می توانند خیلی راحت و بدون تشریفات این ازدواج را انجام دهند .
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۱۱
ب.م.ن

نظرات  (۲)

تشکر بسیار مطلب عالی و زیبایی بود! :)
بله اگر خانواده ها توقعاتشون را کم کنند حتما ازدواج هایی که الان باب شده و جوون ها در سن بالا ازدواج می کنند کمتر می شه!
و یک چیزی برای من خیلی جالبه...من قبلا یک وب داشتم که اسمم توش ب.م.ن بود...جالبه که اسم شما هم همینه! ;)
پاسخ:
با سلام و تشکر از شما .
در این دنیای بزرگ وجه تشابهات زیادی بین بندگان خداوجود داره که البته ما آن ها را کمتر می بینیم . این تشابه اسمی یکی از آن ها و شاید کوچکترینش باشد .
در پناه ایزد منّان موفق و پیروز باشید .
۱۲ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۰۹ سیداسماعیل
سلام. ممنون که مروج این فرهنگ هستید. اگر همه ی ما در عمل این کارها رو بکنیم(یعنی آسون بگیریم) و از حرف مردم نترسیم، در همه ی شئون اخلاقیمون البته، مملکتمون آماده ی ورود آقامون خواهد شد انشالله. این نترسیدن از حرف مردم و نترسیدن از مسخره شدن واقعا مهمه.
پاسخ:
با سلام و تشکر فراوان .
در این زمینه بزرگان دین ما زیاد صحبت کردند ولی این مردم و جامعه اند که باید با عمل خود زمینه را فراهم کنند . البته شاید در مواردی  باید به دلیل های آن ها برای سخت گیری هایشان نیز توجه کرد . خود من خیلی از آن دلیل ها را برای سخت گیری درست نمی دانم ولی قبول دارم که که به قول بزرگی برای گفتن یک کلمه ی " بله " یا " نه " خیلی بیش تر از یک نطق باید فکر کرد .
در تمامی مراحل زندگی ( کار ، تحصیل و امر مهم ازدواج ) موفق و پیروز باشید . 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی